top of page
  • Ingrid Oonincx

Kritiek


Goed omgaan met kritiek is lastig, want ook al is die kritiek opbouwend bedoeld en verstopt in milde woorden, het blijft commentaar op jouw functioneren of voorkomen. Echt onuitstaanbaar wordt het als de criticus een incompetente minkukel is. In de meeste gevallen is dat namelijk zo. Althans bij mij, maar er is me wel eens verweten dat ik niet tegen kritiek kan, geheel onterecht natuurlijk.

Ooit was een recensent een deskundig, hoogopgeleid persoon waarvan je mocht aannemen dat hij/zij verstand van zaken had. Tegenwoordig is iedereen recensent. Dankzij internet zijn restaurants, hotels, producten en diensten overgeleverd aan de mening van talloze amateurrecensenten die consumentenwebsites volschrijven met hun al dan niet genuanceerde meningen.

Dat is natuurlijk een positieve ontwikkeling. Weg met dat elitaire gedoe! Veel consumenten hebben meer vertrouwen in het oordeel van hun medemens dan in dat van de gevestigde orde. Het gevolg is dat marketeers en ondernemers alles uit de kast trekken om deze nieuwe recensenten gunstig te stemmen. Bij sommigen stijgt die macht misschien naar het hoofd. Geen gratis toetje? Nul sterren! Onaardige ober? Afstraffen!

In Tilburg is onder restauranthouders ophef ontstaan over ene Helma03 die hun restaurants afkraakt op een populaire website. Ook Oss, Den Bosch en Waalwijk hebben ongetwijfeld hun eigen Helma. De restauranthouders noemen Helma een internettrol omdat ze het eten bij een fastfoodrestaurant wél positief beoordeeld. Omgaan met kritiek is lastig, ik weet er alles van, maar misschien vindt Helma het eten bij McDonalds echt lekkerder dan in hun toprestaurants. De macht aan het volk! We zullen eraan moeten wennen. Of zullen we recensies over recensies gaan schrijven?

Column gepubliceerd in het Brabants Dagblad van donderdag 30 maart 2017.

bottom of page